De 7 manieren waarop je invloed kunt uitoefenen in copy

Je kunt het dikke boek van Caldini over invloed en mensen overtuigen gaan lezen, maar voor het geval je daar geen zin in hebt, geef ik je vandaag ‘De zeven manieren waarop je mensen kunt overtuigen in copy’.

1. Reciprociteit of wederkerigheid: als jij iets weggeeft, zijn anderen eerder geneigd om iets aan jou te geven.

2. Consistentie en commitment: als mensen eenmaal een besluit hebben genomen, dan blijven ze daar graag bij, en in geloven. Het helpt daarom om mensen eerst een kleine ja te laten zeggen, met een vraag op social media of in een webinar, bijvoorbeeld.

3. Reviews. Als 40.000 mensen vijf sterren geven aan een restaurant, dan wil jij daar ook wel eten.

4. Sympathie oproepen, bijvoorbeeld door familiefoto’s, storytelling, of door je nieuwe kleding te showen. Mensen zijn graag zoals jij.

5. Expert. Klanten kopen graag van mensen die ze als autoriteit zien. Vertel dus over je expertise, je ervaring, je opleidingen, etc.

6. Schaarste creëren. Ik heb er zelf een hekel aan, maar het schijnt te werken. Nog maar 1 hotelkamer beschikbaar. Op 15 september vervalt de first class prijs voor Joy First!! 

7. Groepsgevoel. Daarom is een Facebookgroep toch geen gek idee 😀.

Eén van de huidige bonussen van Joy First is dat je nu van mijn eindeloos lange ervaring als journalist, eindredacteur, tekstschrijver en boekenschrijver kunt profiteren. Ik geef je feedback op je teksten, bijvoorbeeld op de inhoud van je website of je social media uitingen. En denk mee over hoe je invloed kunt uitoefenen in copy en over originele marketing, die bij jou past.