Help, mijn klant komt niet in actie!
Het is eigenlijk heel eenvoudig: om zijn doel te bereiken, moet je klant stappen zetten. Anders komt hij er gewoon niet.
Dus is het heel belangrijk dat het in coachingcalls óók over concrete acties gaat.
En toch … is het ook weer niet zo eenvoudig.
Niet altijd.
Want er zijn altijd klanten die moeilijk in actie komen. Of die ja zeggen, maar nee doen.
Wat kan er aan de hand zijn met je klant?
Weerstand of angst houdt je klant (onbewust) tegen
Je klant weet niet goed WAT hij moet doen
Je klant weet niet HOE hij het moet doen.
Wat kan jij doen als coach?
De oorzaak achterhalen. Dat vereist wel goede, empathische vragen, want klanten hebben het vaak niet door dat ze ‘bang’ zijn. Of ze willen dat niet toegeven, niet aan zichzelf en niet aan jou. Een actie kan bijvoorbeeld ook te groot zijn voor je klant, knip ‘m dan op in kleinere stappen.
We hebben als coaches de neiging om heel enthousiast allemaal actieplannen te gaan verzinnen voor onze klanten, maar het werkt veel beter als we vragen: En wat ga je doen? Vervolgens kun je altijd nog zeggen: ik heb een paar suggesties voor je, wil je die horen? We zijn allemaal (onbewust) het meest gemotiveerd om onze eigen plannen uit te voeren. We weten zelf vaak het beste wat bij ons past en wat voor ons werkt. Bovendien pak je (ongewild) iets van je klant af als je alles voorkauwt: zijn geloof in zichzelf, in zijn eigen kunnen.
Vraag je klant specifiek HOE hij het gaat doen.
Over dit onderwerp valt uiteraard nog veel meer te zeggen. Het maakt je echt een mega-goede coach als je je klanten hier heel erg goed bij kunt helpen. En ik help jou daar graag bij.
Wil je weten hoe ik jou daarbij kan helpen? Kijk dan hier.