Ik maakte een lijstje met dingen die ik had geleerd maar die ik eigenlijk helemaal niet wilde doen.

* Een lijstje maken met twintig namen van mensen voor wie mijn programma geschikt is en die dan gaan bellen.

Schaarste creëren: ‘Er zijn nog maar drie plekken vrij’.

Altijd vertellen dat je zelf ook heel veel hebt geïnvesteerd.

Je ‘ideale klant’ interviewen.

De pijnpunten noemen van die ‘ideale klant’ en dan nog even doorduwen. 

Het lijstje las ik voor aan mijn coachvriendin op Lanzarote. Zij zat in een hempje te wachten op de warmste dag ever in haar woonplaats, bij mij kletterde de regen tegen de ramen. Je verwacht het niet.

Ho maar, zei ze. Het komt toch allemaal op hetzelfde neer. Met al die dingen moet je anders zijn dan je bent.

Zo was het. Deze ‘bewezen’ strategien werken heel goed voor anderen, maar niet voor mij. Ik heb het heel vaak geprobeerd, ik dacht dat ik misschien te bang was, of niet ambitieus genoeg. Ik heb mezelf er enorm om veroordeeld, maar ik kon het allemaal niet.

Ik kon niet anders zijn dan ik was, ik bèn al anders.

Herken je je in dit verhaal? Misschien ben je net als ik een projector in Human Design, of is er een andere reden dat de algemene marketing- en salesstrategieën niet bij je aanslaan?

In het individuele programma Doorbreken doe je alles op de manier die helemaal bij je past. Helemaal geschikt voor jou, als je ook niet anders wilt zijn dan je bent, maar wel anders durft te zijn.