Ik heb een klant die te lang van stof is

Ik heb een klant die heel lang van stof is. Het is best lastig om haar te onderbreken.

Vast herkenbaar, deze vraag. Want een klant met een lang hemd aan, die hebben we allemaal wel eens. Hoe voorkom je een coachcall waarin je klant eindeloos lang op zijn spraakstoel zit?

1. Onderbreken mag!

Jij bent de coach, niet de achterbuurman of de vriendin van je klant, tegen wie hij eindeloos zijn verhaal kan vertellen. Jouw taak is om het vertrouwde verhaal van de klant te ontregelen, zodat hij er een andere kijk op krijgt. In coaching gaat het om de kern van het verhaal. Dus ja, je mag je klant onderbreken. Stel vragen als: wat raakt je in dit verhaal? Wat voor gevoel heb je hierbij? Hoe had je gewild dat het was gegaan? Maar ook, en dat is de meest effectieve: ik hoor je, wat is precies je vraag aan mij? Of: hoe kan ik je hierbij helpen?

2. Voorkomen is beter dan genezen

Je kunt je klanten aan het begin van het traject al uitleggen welke houding je van ze verwacht. Een van de dingen die meehelpen aan goede en effectieve coaching is het formuleren van goede vragen. Een voorbereidingsformulier voor elk gesprek helpt daar ook bij. Het maakt dat je klant al stilstaat bij zijn situatie. Waar ben ik, waar wil ik heen en wat heb ik daarvoor nodig?

3. Breng structuur aan in het gesprek

Bepaal samen met je klant het doel van het gesprek. De lijn daarnaar toe is het hoofdpad. Als je merkt dat het gesprek een andere kant op gaat, vraag dan aan je klant of dat ok is. Of hij of zij daar verder op wil ingaan op dat moment, of terug wil naar het hoofdonderwerp.

4. Maak je calls korter

Ik ben niet per se fan van heel korte calls. Omdat je in een langere call meer de diepte in kan. Maar als je merkt dat jouw calls verzanden in te lange verhalen, die er eigenlijk niet zo toe doen, kijk dan of het helpt om je gesprekken korter te maken.

Wil jij weten hoe je effectievere coachgesprekken kunt voeren? Dan is het Joy First traject wellicht wat voor jou.